תוכנית עסקית לאתר אינטרנט היא כמו כל תוכנית עסקית רגילה – מציגה את האתר, השוק, המתחרים, התחזית הפיננסית וכד'. ההבדל היחיד בין תוכנית עסקית רגילה לבין תוכנית עסקית הנבנית לצורך אתר אינטרנט חדש או מתפתח הוא פרמטרים הנוספים לתוכנית ונוגעים למצבו של האתר בתוך רשת האינטרנט.
אם מדובר בבניית תוכנית עסקית לאתר אינטרנט קיים, התוכנית חייבת לכלול פרמטרים מספריים הלקוחים מתוך מערכות המעקב על האתר כמו גוגל אנליטיקס ודומיו. מערכות אלו מספקות נתונים חשובים על אתר האינטרנט כמו – כמה גולשים נכנסים לאתר בכל יום, מהו זמן השהיה שלהם באתר, בכמה דפים בממוצע צופה כל גולש, מאילו מקומות מגיעים הגולשים לאתר, מהיכן הם גולשים ועוד…
אם מדובר בבניית תוכנית עסקית לאתר אינטרנט חדש התוכנית חייבת לכלול תחזית לנתוני כניסות וצפייה בדפים עתידית תוך בחינת מצב השוק והאתרים המתחרים. בנוסף, התוכנית חייבת להתייחס לפרמטרים שיהיו בתוך האתר עצמו כגון – האם להכניס מחירים לתוך האתר או לבקש מהגולשים להתקשר או להשאיר פרטים ונציגים יחזרו אליהם? האם לבנות אתר בעל סליקת אשראי מקוונת או שלא? איך יראה האתר? אל מי הוא יפנה? ועוד נתונים חשובים השייכים לעולם האינטרנט.
עלויות נלוות
בסיכום ההוצאות וההכנסות, כשמדובר באתר אינטרנט יש לקחת בחשבון כי לאתר ישנן עלויות אחזקה כמו אחסון אתרים או עלויות של רישום דומיין וגם עלויות של קידום האתר במנועי החיפוש השונים בכדי ליצור תנועה רבה ככל האפשר וחשיפה גבוהה לאתר. ולכן, כשבונים תוכנית עסקית לאתר אינטרנט מומלץ להתייעץ עם יועץ אינטרנט מומחה ומקצועי הבקיא בכל תחום האינטרנט ויכול לסייע לכם בתחזית העתידית, להעניק לכם את חוות דעתו לגבי האתר ולסייע לכם בסכימת כל ההוצאות שתצטרכו להוציא על הקמת האתר ואחזקתו באופן שוטף.
לסיכום, תוכנית עסקית לאתר אינטרנט נבנית כמו תוכנית עסקית כלכלית אחרת אך בתוספת פרמטרים הקשורים לעולם האינטרנט – חשוב מאוד לכלול בתוך התוכנית את השינויים והשדרוגים המתרחשים באינטרנט מידי יום ולקחת אותם בחשבון – יכול להיות שאתר אינטרנט משוכלל שתבנו היום לא יהיה שווה הרבה עוד שנה – שנתיים ולכן הוא חייב פיתוח מתמיד לאורך כל הזמן.